viernes, 26 de agosto de 2016

APRENEM LES EMOCIONS: presentació

Què és aquest projecte d'educació emocional?

És un projecte que ens ajudarà a aprendre i identificar els sentiments i emocions, ens servirà per la nostra vida personal, però també per l'escolar. 

Quins són els objectius d'aquest projecte?

1. Treballar les emocions més importants de l'ésser humà. Saber reconèixer-les i gestionar-les. 2. Fomentar l'escriptura i la comprensió lectora i audiovisual. 3. Potenciar l'expressió oral en les classes. 4. Aprendre a reconèixer i elaborar els diferents tipus de text ( orals i escrits ) :Expositiu, argumentatiu, narratiu, descriptiu, i instructiu. 5. Aprendre diferents aspectes lingüístics com les classes de paraules, els camps semàntics , els sinònims / antònims ... 6. Fomentar l'ús de les TIC a l'aula i fora d'ella.
7. Fomentar un bon clima de convivència, d'enteniment i cohesió de grup.
8. Ampliar i aplicar vocabulari emocional amb una segona llengua.

Quin recursos / metodologia utilitzarem?

- Llibre "Emocionario".
- Activitats i unitats didàctiques de les diferents emocions.
- Vídeos, curmetratges, imatges...
- Lectures
- Notícies.
- Contes.
- Debats, aasemblees...
- Altres, segons les necessitats.

Com ens organitzarem?

✭ Treballarem una emoció cada setmana (15 dies si el primer termini no és possible) en el dia que acordem entre tots (almenys a primera hora) . ✭ A classe tindrem sempre el nostre 'Quadern Emocionari' (amb cartolines, i personalitzat) i allí inclourem totes les activitats que aniguem fent. A més, hem fet un apartat per el "Diari de la gratitud" ✭ Elaborarem un mural en la part posterior de la classe que farem servir de forma continuada. ✭ Fer entrades al blog, facebook... sobre algunes de les activitats, conclusions, etc. Tot allò que pensem que pot ser d'interès general.

Com s'avaluarà?

Els aspectes que s'avaluaran seran : ✭ Realització completa de les tasques ✭ Implicació i esforç en els treballs ✭ Correcció ✭ Participació a classe ✭ Presentació ✭ Les composicions escrites es valoraran amb el sistemaAdecuación / Presentació / Coherència / Cohesió / Ortografia que s'utilitza normalment .

✭ Altres ítems, tasques que es puguin considerar com a part d'avaluació.

Proposta de treball de cada sessió:

* Prèviament a l'inici del projecte, es seleccionarà un espai de l'aula que serà una exposició / mural de les il·lustracions d'emocions que es vagin treballant, així com del títol de la peça musical relacionada. D'aquesta manera, les emocions formen part del dia a dia a l'aula, les tenim sempre presents, i les anem recordant i assimilant millor durant tot el curs. A més, totes les emocions tenen relació amb una altra (per afinitat, per ser oposades ...) i tenir-les totes a la vista ens ajudaran a establir totes aquestes relacions.


* Cada dilluns es penjarà al mural la il·lustració de l'emoció que es va a treballar aquesta setmana. No dirà res, no es donaran més pistes. Això genera expectació i curiositat en els nens, que esperen la sessió amb il·lusió. A més, se'ls incita a que vagin intuint de quina emoció es tracta a partir dels elements gràfics. La idea és que, fins al dia que es realitzi la sessió, vagin observant la il·lustració, donant curs a la seva imaginació, desenvolupant la seva creativitat o, fins i tot, remenant hipòtesi amb altres companys de classe.

* Quan arribi el moment de la sessió, es posarà especial cura en l'ambient i disposició de l'aula. En la mesura del possible, professor i alumnes es col·locaran en cercle, per poder-se veure tots les cares i facilitar les interaccions. Es buscarà una il·luminació tènue, preferiblement natural i, també en la mesura del possible, se seleccionarà un espai del centre educatiu el més silenciós possible, per facilitar la relaxació i la concentració. Es tindran cura al màxim els detalls perquè l'ambient en el que treballarem sigui agradable en tots els sentits.

* El primer que es farà a l'inici de la sessió és escoltar la peça seleccionada. En silenci, amb els ulls tancats, sentint el que la música vol transmetre, escoltant en el nostre interior les emocions que la música desperta en nosaltres.

* Després de l'audició, es deixarà un minut de silenci per posar les idees en ordre, per pensar en com ens hem sentit, per relacionar el que música i il·lustració tenen en comú, per intentar deduir quin és l'emoció que es va a treballar durant la sessió.

* A continuació, es demanarà als alumnes que tornin a observar la il·lustració i que compten en veu alta la situació que han imaginat que s'amaga darrere d'ella. Això generarà un primer debat en el qual els alumnes, ajudats uns dels altres, aniran elaborant una història a partir de la il·lustració, i que ens ajudarà a deduir de quina emoció es tracta.

* Una vegada que tinguem una hipòtesi sobre la història que envolta a la il·lustració, passarem a un segon debat sobre quines emocions ha despertat en nosaltres l'audició de la peça musical, sobre com ens hem sentit. A continuació, buscarem la relació entre les sensacions despertades per la música i la història que hem imaginat a partir de la il·lustració, fins que tot vagi agafant sentit i avanç en la mateixa direcció.

* Arribats a aquest punt, els alumnes ja estaran preparats per dir de quina emoció es tracta, per posar nom a l'emoció. Es posaran en comú les propostes i s'intentarà arribar a un acord. El professor guiarà en tot moment el debat, i en el cas que els alumnes no donin amb l'emoció adequada (la majoria de les vegades per falta de vocabulari), donarà les pistes necessàries.

* Una vegada que l'emoció té nom, es parlarà als alumnes sobre l'emoció. Aquí cada professor que faci la seva pròpia exposició sobre l'emoció, adaptant-se a la realitat de la seva aula, a l'edat dels seus alumnes ia les circumstàncies que els envolten.

* En aquest moment, els alumnes ja tenen molt clara l'emoció treballada. Han connectat amb ella a través de la música, han elaborat una història en la qual la protagonista és l'emoció i han absorbit la informació sobre l'emoció que ha proporcionat el professor i, si és el cas, els propis alumnes. Per tant, ara que la identifiquen, és el moment de fer memòria i buscar en els seus records algunes experiències en què hagin sentit aquesta emoció. Així doncs, es realitzarà una posada en comú en la que els alumnes aniran explicant situacions viscudes relacionades amb l'emoció. No es forçarà cap infant a participar, tot i que s'animarà a fer-ho. D'altra banda, també es dirà als nens que si no volen explicar experiències pròpies, poden exposar situacions d'altres, reals o imaginàries, en què es doni l'emoció. L'objectiu és posar en comú el màxim de situacions possibles relacionades amb l'emoció, ja que això enriquirà molt la comprensió de l'emoció i, a més, afavorirà l'empatia, en posar-se contínuament al lloc dels altres.

* A continuació es farà servir els altres recursos, com contes, vídeos...etc es tracta de treballar l'emoció, entedre i veure situacions, contextualitzar l'emoció.

* Per finalitzar la sessió, es tornarà a fer una audició de la peça musical, de nou amb els ulls tancats, per tornar a connectar amb l'emoció alhora que s'assimila tot el que s'ha treballat durant la sessió. Es proposa també en aquest punt que pintin mandales per harmonitzar i interioritzar les emocions mentre escolten la peça musical.

* Amb posterioritat, el professor elaborarà un resum de tot el que s'ha treballat a la sessió: la il·lustració, la peça musical escoltada, la història elaborada, la informació sobre l'emoció i les experiències aportades pels alumnes. Aquest resum de la sessió es col·locarà al costat de l'exposició / mural i estarà a disposició dels alumnes per a quan ho vulguin consultar. D'aquesta manera, a mesura que avancin en la proposta didàctica, cada grup de treball anirà elaborant el seu propi "emocionario".





1 comentario: